Om met brouwvisie te kunnen werken dient u Administrator rechten te hebben. Helaas is het zo dat vanaf Windows Vista, dus ook in Windows 7 & 8, u als gebruiker niet meer volledig Administrator bent op uw computer. Dus u dient BrouwVisie uit te voeren als Administrator. Dat kan op 2 manieren :

Brouwvisie admin 01

* U kunt met de rechtermuisknop op het icoontje of op de executable klikken en dan kiezen voor "Als Administrator uitvoeren" :

Dit betekend dat u dat iedere keer moet doen als U BrouwVisie wilt opstarten. Echter dit kan ook handiger.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brouwvisie admin 02

* Indien u met de rechtermuisknop klikt op het icoontje en "Eigenschappen" selecteert. Krijgt u een schermpje met eigenschappen van het icoontje. klik nu op het tabblad Snelkoppeling en selecteer "Geavanceerd" In het nu volgende scherm kunt u aanvinken dat u het programma standaard als Administrator wilt uitvoeren. Hierna kunt u gewoon op de normale manier Brouwvisie opstarten door op het icoontje te klikken. Brouwvisie wordt dan automatisch in Administrator mode uitgevoerd.

Brouwvisie admin 03

Brouwvisie admin 04

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brouwvisie is een programma dat werkt met databases / tabellen. Dit werkt prima, maar er zijn helaas omstandigheden waardoor deze tabellen "corrupt/beschadigd" kunnen raken. De oorzaak hoeft lang niet altijd bij Brouwvisie zelf te liggen, echter heeft dit vaak tot gevolg dat brouwvisie bij het opstarten een foutmelding geeft en daarna weer afgesloten wordt.

Het opnieuw installeren en/of het deinstalleren van brouwvisie is in vrijwel alle gevallen geen oplossing (tenzij je executable Brouwvisie.exe is beschadigd), omdat het installeren niet meer is dan bestanden uitpakken en in een mapje plaatsen. De fout is meestal te vinden in de tabellen of de indexbestanden. En soms in tabellen die je ongestraft kunt verwijderen omdat ze bij het opstarten toch weer aangemaakt worden. De tabellen waar brouwvisie mee werkt staan allemaal in de map "Brouwvisie\data" Het gaat om de *.DBF bestanden waarvan enkele ook nog een bijbehorende index bestand hebben : *.mdx.

Welke bestanden kun je ongestraft verwijderen ?

Zoals al gemeld werd kun je enkele bestanden ongestraft verwijderen uit de map data, mits er met deze bestanden een probleem is. Dit zijn de volgende bestanden :

    Instellingen.dbf
    MenuInstellingen.dbf

Deze bestanden bevatten je instellingen, dus geen data die je verliest.

Wat kun je in alle gevallen doen ?

Omdat ik als programeur de software ondersteun en ook graag wil weten wat er fout gaat, kun je in het geval van foutmeldingen welke je ervan weerhouden om brouwvisie te gebruiken altijd je map data in een zip-bestand stoppen en deze naar mij toe mailen, met de melding van de fout. Ik zal er dan zo snel mogelijk naar kijken en je zo snel mogelijk een werkende dataset terug mailen. In veel gevallen kan ik het probleem vaak snel oplossen.

Wat kan ik doen om problemen te voorkomen ?

Natuurlijk probreer ik brouwvisie zo te maken dat er geen problemen onstaan, maar als je brouwvisie veel gebruikt kan het geen kwaad om af en toe een database onderhoud te draaien (Via menu Bestanden --> database onderhoud). Er wordt dan ook meteen een backup van je databestanden gemaakt. En als je af en toe ook een backup maakt en hiervoor een speciale map insteld (in het configuratiescherm). ben je altijd zeker dat je je gegevens (Recepten en andere zaken) niet verloren gaan.

Runtime error 217

Onderstaand een oplossing van een gebruiker voor een runtime error 217 melding !

"Hoi,

Ook ik heb een weekje geworsteld met dit probleem. En was ontstaan na een grote windows update van. Toen heb ik van alles uitgeprobeerd:
- Uitgebreide virusscan;
- Registrycleaner te hebben uitgevoerd (ccleaner);
- Bij opstarten zo min mogelijk programma's automatisch te starten;
- Opnieuw installeren BrouwVisie:
Dit had allemaal geen resultaat: nog altijd runtime error 217.

Op een gegeven moment wilde ik iets uitprinten in Microsoft Word en dat ging ook niet goed. Wat bleek, op de één of andere manier was een oude printer weer ingesteld als 'standaardprinter'. Deze printer had ik niet meer en de stuurprogramma's waren (half)gedeinstalleerd. Op dat moment heb ik de standaardprinter opnieuw ingesteld en daarbij ook de functie 'mijn standaardprinter door windows laten beheren' op 'uit' gezet.

Vanaf dat moment liep BrouwVisie weer als een zonnetje. Het kan dus in iets heel kleins zitten, waar je net tegenaan kunt lopen. Wie weet hebben anderen hier ook iets aan? Succes in elk geval; ik weet hoe vervelend het is als het even niet werkt."

Succes !!"

Share